رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟
سرخط خبرها

۴۶۲ بیمار اچ‌آی‌وی‌مثبت در خراسان رضوی زندگی می کنند | رابطه جنسی محافظت‌نشده عامل اصلی ابتلا

  • کد خبر: ۱۷۸۵۶۲
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
۴۶۲ بیمار اچ‌آی‌وی‌مثبت در خراسان رضوی زندگی می کنند | رابطه جنسی محافظت‌نشده عامل اصلی ابتلا
رابطه جنسی محافظت‌نشده بیشترین دلیل ابتلاست.

آرزو مستأجر حقیقی | شهرآرانیوز؛ براساس اعلام مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، تخمین زده می‌شود ۷۵۹ نفر در شهر‌های زیرپوشش این دانشگاه از جمله مشهد به اچ‌آی‌وی یا ویروس «نقص ایمنی بدن» مبتلا شده باشند که از این تعداد، مرگ ۲۹۷ نفر ثبت شده است.

ناصر امینی با اعلام این آمار در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: تا پایان سال‌۱۴۰۱ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش‌شده در محدوده زیرپوشش این دانشگاه، در مجموع ۴۶۲ بیمار زنده هستند که بیشتر آنان، یعنی ۴۲۹ نفر، ساکن مشهد و ۳۳ نفر دیگر نیز ساکن سایر شهرستان‌های زیرپوشش هستند. همچنین به گفته او، از این تعداد بیمار گزارش‌شده، ۳۷۰ بیمار برای دریافت خدمات به مراکز ارائه‌دهنده خدمت در شهر‌های زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد مراجعه کرده‌اند و ۳۴۷ بیمار تحت‌درمان قرار دارند.

از‌آنجایی‌که طبق اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخمین‌زده‌شده ۴۵‌هزار‌و‌۴۳۶ نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی باشند، می‌توان گفت حدود یک‌درصد مبتلایان کشور در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد سکونت دارند. امینی همچنین با بیان اینکه پارسال نیز پنجاه بیمار مبتلای جدید توسط این دانشگاه شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: در سه ماه نخست امسال نیز وجود دوازده بیمار جدید مبتلا گزارش شده است. همچنین این افراد مبتلا در محدوده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.

رشد ۳۰‌درصدی ابتلای زنان

از مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی و درصد هر یک از آن‌ها در شهر‌های زیرپوشش دانشگاه نیز پرسیدیم و او پاسخ داد: رابطه جنسی محافظت‌نشده با ۷۰‌درصد، مهم‌ترین علت ابتلای افراد به این بیماری است.

همچنین می‌توان از تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد با ۶‌درصد، انتقال از مادر به کودک با ۲‌درصد و راه‌های انتقال نامشخص با ۲۲‌درصد، به عنوان دیگر‌راه‌ها نام برد که روند انتقال به روش جنسی در سال گذشته صعودی بوده است. امینی درباره درصد ابتلای زنان و مردان مبتلا به این ویروس در شهر‌های زیرپوشش نیز گفت: در مجموع، مردان ۷۲‌درصد مبتلایان و زنان ۲۸‌درصد آنان را در محدوده این دانشگاه به خود اختصاص داده‌اند، البته پارسال درصد ابتلای زنان روند صعودی داشته است.

در‌واقع درصد ابتلای زنان از ۱۰ درصد در سال‌۱۳۸۶ به ۴۰‌درصد در سال‌۱۴۰۱ رسیده است؛ علت آن نیز تغییر راه انتقال از نوع «تزریق» به «جنسی» است و زنان از این راه انتقال، آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال انتقال به آنان نیز بیشتر است. از امینی درباره خدماتی که به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی ارائه می‌شود پرسیدیم و او در پاسخ به مواردی همچون آموزش، شناسایی، مراقبت و درمان، واکسیناسیون، توزیع اقلام کاهش آسیب و... اشاره کرد.

او همچنین گفت: در همه شهر‌های زیرپوشش این دانشگاه، امکان استفاده از خدمات آموزش و شناسایی فراهم است. در‌این‌میان اکنون علاوه بر زندان مشهد و چناران، شش مرکز اختصاصی شامل چهار مرکز در شهر مشهد و دو مرکز در شهرستان‌های قوچان و کاشمر در این حوزه فعالیت دارند.

امینی درباره برنامه‌های امسال این معاونت برای پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی نیز بیان کرد: اقدامات پیشگیری و کنترل بیماری باتوجه به اینکه ویروس از سه راه اصلی قابلیت انتقال دارد، برنامه‌ریزی شده است که می‌توان از اجرای برنامه پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادر به فرزند نام برد. طبق این برنامه برای همه مادران در دوران بارداری، آزمایش اچ‌آی‌وی به‌صورت رایگان انجام می‌شود. درصورت ابتلای مادر، او تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرد و بلافاصله بعد از تولد، داروی پروفیلاکسی برای نوزاد شروع می‌شود.

او با تأکید بر اینکه اکنون دارو‌های مورد استفاده موجب کاهش شمار ویروس و افزایش سیستم ایمنی بیماران می‌شود، افزود: درصورتی‌که فرد سالم با بیمار اچ‌آی‌وی‌مثبت تحت‌درمان، ارتباط داشته باشد، انتقال به‌شدت کاهش می‌یابد. بدین ترتیب درمان بیماران جنبه پیشگیری برای افراد سالم جامعه را نیز دارد. امینی به توزیع اقلام کاهش آسیب در بین افراد دارای رفتار‌های پرخطر با هدف پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی و بیماری‌های آمیزشی و انجام آزمایش در زندان و کمپ‌های ماده‌۱۶ با هدف شناسایی، مراقبت و درمان نیز به عنوان دیگربرنامه‌های پیشگیری در جامعه اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر میزان آگاهی شهروندان در استان درباره این بیماری افزایش یافته است، اما هنوز بزرگ‌ترین مشکلی که در خصوص اچ‌آی‌وی وجود دارد، ترس از برچسب اجتماعی بیماری است که موجب شده است افراد به‌راحتی برای مشخص شدن وضعیت آن اقدام نکنند؛ بنابراین همچنان نیاز به آموزش وجود دارد تا افراد جامعه به این نتیجه برسند که اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی قابل‌کنترل است که اغلب آن را به عنوان ایدز می‌شناسند. به عبارتی، ایدز آخرین مراحل عفونت اچ‌آی‌وی است و اگر فرد تحت مراقبت و درمان باشد، هرگز اتفاق نمی‌افتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->